CENTRUL JUDEȚEAN DE RESURSE ȘI DE ASISTENȚĂ EDUCAȚIONALĂ DÂMBOVIȚA
 Calea Domnească  nr. 127 Târgoviște,   0245.211.144,  cjrae@cjraedb.ro, TEL VERDE: 0800.500.032

Centrul Județean de Resurse și de Asistență Educațională - atribuții și servicii oferite

Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

CJRAE Dâmbovița este instituţie de învăţământ special integrat, cu personalitate juridică, specializată în oferirea, coordonarea, monitorizarea şi evaluarea de servicii educaţionale specifice acordate beneficiarilor direcți și indirecți ai educației, pentru a asigura tuturor accesul la o educaţie de calitate, precum şi asistenţa necesară în acest sens.

Scopul activităţii CJRAE Dâmbovița: oferirea, coordonarea, monitorizarea şi evaluarea de servicii educaţionale specifice acordate antepreșcolarilor, preșcolarilor, elevilor, cadrelor didactice, părinţilor, personalului angajat în unitățile de învățământ şi membrilor comunităţii locale, pentru a asigura tuturor accesul la o educaţie de calitate, precum şi asistenţa necesară în acest sens, în colaborare cu unitățile și instituțiile de învățământ preuniversitar, alți parteneri.

 

CJRAE Dâmbovița are relații funcționale (conform OME nr. 5701/2024):

  • Până la înfiinţarea Centrului Național de Educație Incluzivă, denumit în continuare CNEI, CJRAE Dâmbovița funcţionează în coordonarea metodologică a Ministerului Educaţiei prin inspectoratul şcolar judeţean Dâmbovița.
  • Coordonarea metodologică a activităţii CJRAE Dâmbovița şi a serviciilor educaţionale incluzive este realizată de CNEI, prin: sprijin în aplicarea politicilor publice relevante, a metodologiilor și instrumentelor specifice dezvoltate în această arie; sprijin în inițierea și derularea unor programe de intervenție la nivel național și internațional; identificarea nevoilor de formare și derularea de programe de formare continuă care vizează profesionalizarea personalului CJRAE Dâmbovița, facilitarea accesului la resurse și alte măsuri de sprijin.
  • CJRAE Dâmbovița colaborează cu toate unitățile și instituțiile de învățământ preuniversitar din județ/municipiul București în scopul furnizării serviciilor educaționale specializate.
  • CJRAE Dâmbovița colaborează cu centrele şcolare pentru educaţie incluzivă/unitățile de învățământ special în vederea integrării antepreșcolarilor/preşcolarilor/elevilor cu CES.
  • CJRAE Dâmbovița colaborează cu autoritățile locale privind oferirea serviciilor specifice beneficiarilor acestora.
  • CJRAE Dâmbovița colaborează cu instituţiile care au atribuţii în domeniul social, al sănătăţii, al ordinii publice şi securităţii, în interesul beneficiarilor primari.
  • CJRAE Dâmbovița colaborează cu unități de învățământ de aplicație, Casele Corpului Didactic, și cu unități de învățământ universitar în vederea organizării și desfășurării practicii pedagogice și a mentoratului studenților de la facultățile cu specializări care permit încadrarea acestora pe posturile normate de instituție: profesor-consilier școlar, profesor-logoped, profesor itinerant și de sprijin și asistent social, profesor-psiholog, profesor-psihopedagog.
  • CJRAE Dâmbovița colaborează cu partenerii sociali din comunitate, cu organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale, reprezentanți ai mediului de afaceri, precum şi cu alte entități, la nivel naţional şi internaţional în vederea îndeplinirii obiectivelor sale principale.

Funcțiile CJRAE Dâmbovița  (extras din OME nr. 5701/2024):

  • de coordonare, monitorizare şi evaluare a serviciilor educaționale specializate din judeţ/municipiu;
  • de monitorizare a evoluţiei beneficiarilor serviciilor educaţionale;
  • de informare şi documentare pentru beneficiarii serviciilor educaţionale specializate;
  • de colaborare cu partenerii sociali din comunitate, precum şi cu organizaţii şi asociaţii la nivel naţional şi internaţional, conform atribuțiilor specifice, pentru creșterea calității serviciilor educaționale de sprijin oferite;
  • de colaborare cu instituţiile care au atribuţii în domeniul social, al sănătăţii, al ordinii publice şi securităţii, în interesul beneficiarilor primari.

Serviciile oferite de CJRAE Dâmbovița (extras din OME nr. 5701/2024):

  • servicii de asistență psihopedagogică pentru elevii în risc de excluziune școlară;
  • servicii de consiliere vocațională, orientare școlară și profesională;
  • servicii de terapie logopedică;
  • servicii de evaluare, orientare/reorientare dinspre învățământul special spre învățământul de masă și invers;
  • servicii de mediere școlară;
  • servicii de sprijin psihopedagogic pentru elevii cu CES integrați în învățământul de masă;
  • servicii de sprijin, consiliere și formare a cadrelor didactice, în parteneriat cu CNFDCD și CCD;
  • servicii de educație parentală;
  • servicii de intervenție în situații de violență școlară, de mediere a conflictelor școlare și de consiliere a preșcolarilor/ elevilor implicați în situații de violență școlară;
  • servicii de informare, consiliere și sprijin pentru personalul unităților de învățământ și pentru copii/elevi în scopul prevenirii traficului și consumului de droguri, a delincvenței și predelincvenței juvenile și a altor comportamente de risc, precum și a oricărei forme de violență în spațiul școlar, inclusiv bullying, cyberbullying, hărțuire;
  • servicii de facilitare a integrării sociale și culturale a antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor în colectivul clasei/grupei și al unității de învățământ.

Atribuțiile CJRAE Dâmbovița (extras din OME nr. 5701/2024):

  • coordonează, monitorizează şi evaluează metodologic şi ştiinţific activitatea cabinetelor de consiliere psihopedagogică, cabinetelor logopedice, a cabinetelor/serviciilor de sprijin, precum și a serviciilor de mediere școlară;
  • evaluează periodic necesarul de resursă umană specializată, coordonează și monitorizează metodologic activitatea: profesorilor-consilieri şcolari, profesorilor-logopezi, profesorilor itineranţi şi de sprijin, profesorilor-psihologi, profesorilor-psihopedagogi și a altor specialiști, mediatorilor şcolari, asistenţilor sociali, cadrelor didactice implicate în programe de educaţie parentală, desfăşurate în cadrul cabinetelor de consiliere psihopedagogică, a cabinetelor logopedice, a cabinetelor de sprijin/camerelor-resursă şi a altor spaţii dedicate, în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar și în cadrul CJRAE;
  • coordonează, asigură și monitorizează activitățile de evaluare, depistare, intervenţie timpurie, asistenţă psihopedagogică, realizate de echipele multidisciplinare, pentru copiii/elevii identificaţi cu abilităţi cognitive şi/sau socioemoţionale de adaptare scăzute în raport cu vârsta şi nivelul lor de şcolarizare;
  • coordonează activitatea de evaluare a nivelului de dezvoltare a copiilor care nu au urmat învățământul preșcolar și împlinesc în anul curent vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie-31 decembrie inclusiv, în vederea înscrierii în învăţământul primar;
  • coordonează metodologic, la nivel județean/al municipiului București, procesul de consiliere și orientare în carieră a elevilor;
  • coordonează și monitorizează activitatea comisiei responsabile cu orientarea şcolară şi profesională a copiilor şi tinerilor cu CES, la nivel judeţean;
  • promovează metodologii, instrumente şi resurse educaţionale care susţin educaţia incluzivă şi facilitează adaptarea procesului de predare-învăţare-evaluare pentru diferite categorii de copii aflaţi în risc de excluziune şcolară;
  • constituie echipe multidisciplinare pentru evaluarea, depistarea, intervenția timpurie, asistența psihopedagogică și monitorizarea corespunzătoare a tuturor copiilor identificați cu abilități adaptative cognitive și/sau socio-emoționale scăzute în raport cu vârsta și nivelul lor de școlarizare, împreună cu ISJ/ISMB sau alte structuri abilitate, potrivit ordinului de ministru care aprobă constituirea și modul de funcționare a echipelor multidisciplinare;
  • colaborează cu personalul unităților de învățământ preuniversitar și inspectorii şcolari în vederea asigurării participării tuturor copiilor la învăţământul preuniversitar obligatoriu și a incluziunii antepreșcolarilor/preșcolarilor/ elevilor aflați în risc de excluziune educațională;
  • colaborează cu unităţile de învăţământ de masă şi unităţile de învăţământ special în desfăşurarea unui proces permanent de îmbunătăţire a managementului, a politicilor educaţionale, a practicilor şi culturii organizaţionale, astfel încât resursele existente să fie utilizate în scopul susţinerii participării la procesul de învăţământ a elevilor aflați în risc de excluziune educațională;
  • evaluează, oferă asistență psihoeducaţională şi, după caz, realizează orientarea şcolară a antepreşcolarilor, preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ preuniversitar de tipul Şcoala din spital";
  • asigură sprijin în procesul de formare inițială a cadrelor didactice, prin organizarea și desfășurarea practicii pedagogice în unităţi de învăţământ preuniversitar de aplicație din judeţ/municipiu, în baza acordurilor/ parteneriatelor cu instituțiile de învățământ superior;
  • desfășoară activități de formare civică pentru minorii care execută măsura educativă a stagiului de formare civică dispusă printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă, potrivit programei-cadru de formare civică, în conformitate cu dispozițiile în vigoare;
  • realizează baze de date care centralizează rezultatele serviciilor furnizate beneficiarilor și semnează/aprobă documentele elaborate de profesioniştii din subordine, planuri de activitate, rapoarte de activitate;
  • realizează, pornind de la analize de nevoi periodice, studii şi cercetări în domeniul de activitate, pe baza unui acord cu partenerii educaţionali, când este cazul;
  • facilitează colaborarea unităţilor şi instituţiilor din învăţământul preuniversitar cu comunitatea, prin parteneriate, proiecte şi programe;
  • încurajează implicarea părinţilor/tutorilor legali în educaţia copiilor şi în viaţa şcolii, facilitând colaborarea dintre familie, comunitate şi şcoală;
  • susţine ME/CNEI în elaborarea strategiilor și a normelor metodologice privind asigurarea educaţiei incluzive pentru toţii copiii, alături de alţi factori interesaţi;
  • susține inserţia socioprofesională a tuturor elevilor, alături de alţi factori interesaţi;
  • colaborează cu comisiile județene pentru organizarea examenelor naționale pentru aprobarea materialelor compensatorii.
Citit 7649 ori
Mai multe din această categorie: « Contact Evaluarea psihosomatică 2018 »